VaellusKalastus

Muuta huomioitavaa:
Reitin varrella on vetolauttoja

Reitin kuvaus:
Keskeltä maakuntaa rotkovajoamien kautta Kolin kansallispuistoon. Reitin voi aloittaa patikoiden myös Joensuusta Jaaman kierrosta pitkin. Tällöin aikaa kuluu vuorokausi enemmän.

Lähtöpaikka: Kontiolahdessa Uuron risteys, huoltamon piha. Polun alkukilometrit ovat Uuron risteysjärjestelyjen vuoksi tilapäismerintöjen varassa.
Päätepiste: Luontokeskus Ukon piha Koli.
Pituus: 63 km Uurosta Kolille, kävelyaika 3 päivää.
Joensuusta: 15 km, Kontiolahdesta 5 km.

Polun luonne: Polkuja, polku-uria, metsäautoteitä ja teitä rehevässä maastossa, jossa nousuja ja laskuja. Matkalla pitkospuita ja siltoja. Korkeuserot huomattavat erityisesti Kolin päässä.

Taukopaikat: 11 tulipaikkaa polttopuineen, 3 umpilaavua kotakeittiöin, kota, 2 varaustupaa.

Tarvittavat varusteet: Vaelluskengät. Kartta ja kompassi. Ensiapuvälineet. Hyttyssuoja. Kirves. Tulentekovälineet. Makuupussi ja makuualusta.

Opaskirjat: Pohjois-Karjalan vaellusreittiopas, Outdoor Karelia (PK Media Service Oy)

Ehdotus päiväetapeiksi:
1. päivä 20 km: Uuro – Urkkalampi
2. päivä 23 km: Urkkalampi – Kiviniemi
3. päivä 20 km: Kiviniemi – Kolin Ukko.

Reitin ylläpitäjä: Kontiolahden kunta.

Kartat: Peruskartat 4224 10, 4224 11 ja 4224 12, 4313 10, 4313 11. Matkailukartta Karjalan kierros 1, Joensuun seutu 1:100 000.

Lennosta Kolinpolulle
Yksi vaellusmaakunnan erikoisuuksista on, että Joensuun lentoaseman rappusilta pääsee suoraan Jaaman kierrokselle (ks. 32 Jaaman kierros) ja siltä edelleen Kolin kansallispuistoon vievälle Kolinpolulle. Sama mahdollisuus on myös junalla Joensuuhun saapuvalla.
Lentoasemalta Jaaman kierrokselle, 2,5 km.
Lentoasemalta kävellään ulosajotietä noin 600 m. Käännytään vasemmalle Onttolantielle (viitta 4 Onttola) ja kuljetaan sitä 1,9 km. Jaaman kierros ylittää mutkassa Onttolantien. Ylityskohdassa isompi viitta (Joensuu 14,7 km) ohjaa oikealle Joensuuhun, tien vastakkaisella puolella vasemmalla noin 10 metrin päässä Jaamankierros-viitta ohjaa kohti Lykynlampea ja sitä kautta edelleen Välilammille. Välilammilta ohjaa viitoitus Kolinpolulle vievälle yhdyspolulle.
Rautatieasemalta Jaaman kierrokselle 500 m.
Jaaman kierrokselle päästään kulkemalla rautatieasemalta suoraan eteenpäin Itäsiltojen yli kaupunkikeskustaan. Jaaman kierroksen lähtöpaikka löytyy matkustajasatamasta, jonne käännytään heti siltojen jälkeen vasemmalle. ”Suoraan” Kolinpolulle pääsee kääntymällä siltojen jälkeen oikealle rantaa seuraavalle Jaaman kierroksen reitille. Reitti vie Välilammille ja sieltä edelleen yhdyspolkua pitkin Kolinpolulle.

Kartat: Jaaman kierros 1:25 000 ja matkailukartta Karjalan kierros 1, Joensuun seutu 1:100 000.

Karjalan kierros – pitkien polkujen ketju
Karjalan kierros on yhteisnimitys valikoiduille vaellusreiteille Pohjois-Karjalassa. Niitä markkinoidaan Karjalan kierros -tunnuksen avulla, ja niiden ylläpitämiseksi on kehitetty erityinen reittivastaava-järjestelmä.
Suuri osa Karjalan kierroksen reiteistä on pitkiä, vähintään kahden päivän polkuja, kruununa yli 130 kilometriä pitkä Karhunpolku.
Osa Karjalan kierroksen reitistöstä muodostaa toisiinsa liittyvän pitkien reittien ketjun, jota kovakuntoinen vaeltaja voi patikoida halutessaan vaikka kuukauden. Ketjun toinen haara lähtee Joensuusta – Jaaman kierrokselta Kolinpolulle ja edelleen Patvinpolkua pitkin Karhunpolulle. Toinen haara lähtee puolestaan Möhköstä, josta Susitaival suuntaa luoteeseen kohti Patvinsuon kansallispuistoa ja Karhunpolkua.
Karhunpolulta voi puolestaan poiketa Aittokoskelta Koivujoen polulle ja nousta sitä myöten luoteeseen Mujejärven virkistysalueelle (n. 30 km Tammikämpälle). Mujejärveltä Peurajärven virkistysalueelle pääsee puolestaan Saramon Jotosta myöten (lähes 40 km). Peurajärveltä reitistö jatkuu pohjoiseen Hiidenportin kansallispuistoon. Sieltä voi jatkaa Kuhmon UKK-reitille tai Talonpojan taivalta Valtimolle Puukarin Pysäkille (n. 35 km). Talonpojan taipaleelta voi puolestaan kääntyä Vuokattiin menevälle UKK-reitille tai etelään kohti Kolia.
Saramon Jotoksella ja UKK-reitillä on syytä pitää kartta ja kompassi mukana.